بلاگ

شیرآلات هوشمند چیست و چه کاربردهایی دارد

شیرهای هوشمند روشویی
5/5 - (1 امتیاز)

احتمالاً شما هم شیرهایی برقی را دیده اید که به شیرآلات هوشمند معروف هستند. در شیرآلات معمولی، شما با چرخاندن شیر آب یا حرکت اهرم آن، از جریان آب بهره می‌برید، اما شیرهای هوشمند به‌طور متفاوت عمل می‌کنند.

در شیرآلات هوشمند بر خلاف شیر آلات دستی و شیر آلات اهرمی، قطع و وصل جریان آب به صورت خودکار و بدون لمس اهرم، از طریق سنسورهای مادون قرمز انجام می‌شود. بعد از شروع جریان آب، به موجب یک زمان‌بندی تعیین‌شده و بدون نیاز به هیچ تماسی، جریان آب به‌صورت خودکار قطع می‌شود.

مکانیزم عملکرد شیرآلات هوشمند

شیرآلات هوشمند، برخلاف شیرهای معمولی که با حرکت اهرم یا چرخاندن شیر کنترل می‌شوند، از باتری به‌عنوان منبع انرژی استفاده می‌کنند. عمر این باتری‌ها برای یک خانواده ۴ نفره معمولاً بین ۲ تا ۵ سال است و پس از این مدت، نیاز به تعویض آنها پیش می‌آید.

یکی از مزایای استفاده از باتری در شیرآلات هوشمند این است که در صورت قطع برق، این شیرها همچنان قابل استفاده هستند. نکته دیگر آنکه شیرآلات هوشمند دارای یک شیر برقی هستند که با استفاده از یک دریچه مغناطیسی، جریان آب را کنترل می‌کند.

بیشتر بدانید: شیرآلات استیل مات بهتر است یا براق

مکانیزم عملکرد شیرآلات هوشمند

انواع شیرهای هوشمند

حال که مفهوم شیرآلات هوشمند را درک کرده‌ایم، می‌توانیم به انواع مختلف آن اشاره کنیم. انواع شیرهای هوشمند عبارتند از:

  • شیر آلات هوشمند لمسی: این نوع شیرآلات از آلیاژ برنج و آبکاری کروم ساخته شده‌اند و بسیار حساس به لمس هستند. حسگرهای قوی در این نوع شیرها استفاده شده‌اند، به‌طوری‌که با هر نزدیک شدن به سنسور، جریان آب به‌صورت خودکار فعال می‌شود. این شیرآلات با لمس سریعی به‌سرعت باز و بسته می‌شوند.
  • شیر چشمی: این نوع شیرآلات اغلب از آلیاژ برنج و سرب ساخته می‌شوند. این شیرها با دریافت سیگنال از سنسورهای موجود در خود، جریان آب را کنترل می‌کنند. برقراری انرژی برای این نوع شیرها از طریق باتری و یا آداپتور انجام می‌شود. شیرآلات هوشمند چشمی دارای تنظیمات تایمر قطع خودکار هستند، به‌معنای اینکه در صورتی که جسم در مقابل حسگر شیر ثابت بماند، جریان آب بدون تماس قطع می‌شود.
  • شیرهای اتوماتیک: این نوع شیرآلات با استفاده از اشعه مادون قرمز اجسامی که به آن نزدیک می‌شوند را تشخیص می‌دهند و جریان آب را باز می‌کنند. همچنین، با دور شدن سریع از سنسورهای خود، جریان آب را به‌سرعت قطع می‌کنند. این ویژگی در صرفه‌جویی آب تاثیر زیادی دارد.
  • شیرآلات هوشمند هندزفری: آخرین نوع از شیرآلات هوشمند، شیرآلات هندزفری هستند؛ بله درست خواندید! این هندزفری به جای گوش مربوط به دست است! این شیرها علاوه بر سنسور چشمی، دارای پدال هستند. این شیرآلات پس از گسترش بیماری کرونا، در اماکن عمومی مانند مساجد، ادارات و بیمارستان‌ها بسیار متداول شدند.

مزایای استفاده از شیرهای هوشمند

مزایای استفاده از شیرهای هوشمند

بارزترین ویژگی شیرهای هوشمند که در دوره همه گیری نیز دیده شد، عدم تماس دست با این شیرها بوده است. در ادامه نگاهی داریم به ویژگی های شیرآلات هوشمند:

  • کنترل بدون دخالت دست: شیر های هوشمند امکان کنترل جریان آب بدون نیاز به لمس یا دخالت دست را فراهم می‌کنند. این ویژگی به ترتیب به بهبود بهداشت و کاهش انتقال باکتری‌ها کمک می‌کند.
  • جلوگیری از انتشار جرم و باکتری: استفاده از شیرهای هوشمند در سرویس‌های بهداشتی جلوگیری از انتشار ویروس‌ها و باکتری‌ها را تسهیل می‌کند و در حفظ سلامت عمومی مؤثر است.
  • صرفه‌جویی در مصرف آب: این نوع شیرآلات معمولاً مصرف آب را به‌طور قابل توجهی کاهش می‌دهند، که منجر به صرفه‌جویی در منابع آب و کاهش هزینه‌های قبض آب می‌شود.
  • پاکیزگی و عدم لک‌های انگشت: شیرآلات هوشمند بدون نیاز به لمس، باعث پاکیزگی بیشتر و جلوگیری از باقی‌ماندن لک‌های انگشت بر روی سطح آنها می‌شوند.
  • صرفه‌جویی در هزینه‌های قبض آب: با کاهش مصرف آب، هزینه‌های قبض آب نیز کاهش می‌یابد، که به صرفه‌جویی اقتصادی منجر می‌شود.
  • تنظیم راحت دمای آب: امکان تنظیم دمای آب به صورت پیش‌فرض، اطمینان از آب با دمای مطلوب شما را فراهم می‌سازد.
  • تشخیص راحت نشتی آب: شیرهای هوشمند می‌توانند به راحتی نشتی آب را تشخیص داده و از تلفات ناشی از آن جلوگیری کنند، که مزیت مهمی در حفاظت از منابع آب است.

معایب شیرآلات هوشمند

معایب شیرآلات هوشمند

در نهایت باید به معایب شیرهای هوشمند نیز نگاهی داشته باشیم که در زیر به آن ها اشاره شده است:

  • تعمیر و نگهداری دشوار: تعمیر و نگهداری شیرهای هوشمند به دلیل ساختار پیچیده‌تر آنها، نیاز به تخصص فنی دارد. این موضوع باعث مشکلات بیشتر در تعمیرات خودخواسته وابسته به کاربران می‌شود.
  • قیمت بالا: به دلیل استفاده از تکنولوژی پیشرفته، شیرهای هوشمند هزینه بالایی دارند که ممکن است برخی افراد را از استفاده از آنها منع کند.
  • نیاز مداوم به تنظیم حسگر: نیاز به تنظیم صحیح حسگرها یکی از چالش‌های شیرآلات هوشمند است. عدم تنظیم صحیح می‌تواند باعث کاهش کارایی حسگرها و افزایش مصرف آب غیرضروری شود.
  • دردسر قطعی برق: برخی از مدل‌های شیرآلات هوشمند به شبکه برق متصل هستند و در صورت قطعی برق، عملکرد آنها ممکن است متأثر شود. حتی اگر با باتری کار کنند، نیاز به تعویض مداوم باتری دارند.

بیشتر بدانید: پرفروش ترین شیرآلات خارجی

نکته پایانی

در این مطلب به شیرآلات هوشمند پرداختیم؛ این شیرآلات برای مکان هایی کاربرد دارد که استفاده از شیر زیاد است و برای حفظ سلامتی بهتر است بدنه شیر لمس نشود.

شما می توانید برای خرید بهترین شیرآلات به وبسایت مدرن ساختمان مراجعه کنید و همچنین با نصب اپلیکیشن مدرن ساختمان از کافه بازار به محصولات، قیمت ها و تخفیف های ما دسترسی داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *