بلاگ

علت و رفع چکه کردن شیر اهرمی

repair leaky single handle cartr - علت و رفع چکه کردن شیر اهرمی
5/5 - (1 امتیاز)

چکه کردن شیرهای دسته اهرمی یکی از مهم‌ترین دلایل هدررفتن آب است؛ روش های رفع چکه کردن شیر اهرمی به محل و دلیل چکه شیر آب وابسته است.

این چکه ممکن است زیر دسته اهرمی، محل اتصال شیر به لوله آب، کف شیرآلات روشویی و ظرفشویی، اطراف آبریز، و … قرار داشته باشد. بسته به این که چکه در کدام بخش از شیرآلات اهرمی ایجاد شده است، فرایند تعمیر و رفع چکه کردن شیر اهرمی متفاوت خواهد بود.

علت چکه کردن شیر اهرمی

یکی از مشکلات رایج شیرآلات اهرمی به کارتریج این شیرها باز می گردد. شیرآلات اهرمی از جمله پایدارترین و قابل اعتمادترین نوع شیرآلات محسوب می‌شوند، که چکه کردن آنها به سادگی اتفاق نمی‌افتد.

در صورتی که چکه‌ای در این نوع شیرآلات به‌وجود آید، بیشتر به دلیل مشکلات مرتبط با کارتریج ایجاد می‌شود، به ویژه اگر دسته آهرمی از نوع ریز باشد.

در صورتی که چکه‌ای کردن شیر اهرمی از زیر دسته ایجاد شود، ابتدا باید سفت بودن مهره کارتریج را بررسی کنید. اگر مهره کارتریج به اندازه کافی سفت شده ولی نشتی آب از زیردسته برطرف نشده باشد، ممکن است مشکل از کارتریج معیوب یا دارای ترک باشد. در این صورت، با تعویض کارتریج شیر آب اهرمی، می‌توان چکه شیر آب را تعمیر کرد.

علت چکه کردن شیر اهرمی

در چه حالتی باید کل شیر اهرمی را عوض کرد؟

اگر تراشکاری دقیقی بر روی کف کارتریج انجام نگیرد، اورینگ کف کارتریج قادر به به‌جا انداختن خود در شیر نخواهد بود. در این حالت، برای رفع نشتی و چکه کردن شیر اهرمی، کافی است کارتریج را به‌صورت کامل تعویض نمایید.

اگر تراش جای کارتریج درون شیر با کیفیت لازم انجام نشده و نشتی زیر دسته اهرمی به دلیل عدم آب‌بندی کارتریج (از کف) ایجاد شود، لازم است که شیر به‌طور کلی تعویض شود.

چکه کردن آب از بوش پرلاتور شیر اهرمی

ممکن است چکه کردن شیر اهرمی در اطراف سر آبریز دوش یا اطراف سر آبریز حمام و ظرفشویی رخ دهد که این نشانگر عیب در واشرهای علمک شیر است. به عبارتی دیگر در این حالت، مسئله معمولاً مربوط به واشرهای علمک شیر ظرفشویی یا روشویی، و یا واشرهای آبریز حمام است.

این نقص با تعویض این واشرها به راحتی قابل حل است. اما در مورد چکه کردن شیر اهرمی توالت چطور؟ اگر نشتی در اطراف نقطه اتصال بدنه به شلنگ رخ داده نشانگر عدم آب‌بندی واشر شلنگ توالت باشد.

حتماً قبل از تعویض شیرآلات یا شلنگ توالت، اطمینان حاصل کنید که واشر شلنگ توالت (در نقطه اتصال به بدنه شیر توالت) به درستی آب‌بندی شده باشد.

 

علت چکه کردن شیر آب از زیر سوپاپ و راه‌های تعمیر

در صورتی که آب از زیر سوپاپ شیرآلات دوش چکه می‌کند، ممکن است سوپاپ به‌درستی بسته نشده باشد یا اورینگ‌های سوپاپ دچار مشکل باشند.

برای رفع چکه در این حالت، می‌توانید سوپاپ را مجدداً نصب کنید یا اورینگ‌های آن را تعویض نمایید. اگر با این روش‌ها مشکل برطرف نشود و عیب از ماشین‌کاری شیر یا مکان‌گذاری سوپاپ باشد، بهترین راه‌حل خرید شیرآلات جدید است.

علت و تعمیر چکه شیر آب اهرمی از نقطه اتصال به لوله‌کشی سرد و گرم

چکه کردن شیر اهرمی در شیرهای توالت و دوش ممکن است به دلیل عدم سفت‌کردن کافی هر دو مهره یا یکی از آنها در زمان نصب شیر به دیوار باشد که این باعث نشتی آب از بخش ورودی لوله به شیرآلات (نزدیک به دیوار) می‌شود.

اگر مهره‌ها به‌درستی سفت شده باشند و واشر مناسب هم استفاده شده باشد ولی چکه کردن شیر اهرمی ادامه داشته باشد، ممکن است اورینگ بین دنده چپ و تنه ایراد داشته و یا فرسوده شده باشد.

البته در شیرهایی که به دیوار نصب می‌شوند، عمود بودن هر دو مجرای آب سرد و گرم به دیوار بسیار مهم و نشانگر دقت در سیستم لوله‌کشی داخلی ساختمان است.

دلیل چکه کردن آب از اتصالات مونتاژ شده علم یونیکا

مورد دیگر از چکه کردن شیر اهرمی به اتصالات علم یونیکا (شیر دوش) باز می گردد که ممکن است ناشی از ایرادات فنی در قطعات یا نصب نادرست علم یونیکا باشد.

برای رفع این مشکل در ابتدا، اطمینان حاصل کنید که نصب علم دوش به درستی انجام شده و قطعات و اتصالات به شکل صحیح در جای خود محکم شده‌اند. سپس، اگر مشکل حل نشد، در نظر داشته باشید که قطعات سالم تهیه کرده و یا در صورت لزوم علم یونیکا را تعویض نمایید.

دلیل چکه شیر آب از تنه شیرآلات

دلیل چکه شیر آب از تنه شیرآلات اهرمی معمولاً به دلیل وجود سوراخ‌های سوزنی در بدنه شیر اتفاق می‌افتد و چاره‌ای جز تعویض شیر وجود ندارد.

به طور کلی، نشت و چکه کردن شیر اهرمی از ناحیه تنه این شیرآلات ممکن است ناشی از خرابی و فرسودگی قطعات لاستیکی (اورینگ، واشر، و شلنگ)، ترک‌های به وجود آمده در بعضی از قطعات به علت تنش‌های ناشی از مشکلات نصب، خرابی کارتریج، و مشکلات ماشینکاری شیر باشد.

دلیل چکه کردن آب از اتصالات مونتاژ شده علم یونیکا

روش رفع چکه کردن شیر اهرمی

در برخی موارد می توان شیر اهرمی را تعمیر کرد تا دیگر چکه نکند. برای این کار باید مراحل زیر را انجام دهید:

  • ابتدا، جریان آب را با بستن فلکه اصلی یا به کمک دو شیر پیسوار آبی و قرمز کوچک زیر سینک روشویی و ظرفشویی قطع کنید.
  • نگین آبی و قرمز (که در بعضی مدل‌ها فلزی و در بعضی مدل‌ها پلاستیکی هستند) را از محل خود جدا کنید. این بخش نشانگر آب سرد و گرم است که بسته به مدل ممکن است در پشت یا جلوی دسته اهرمی قرار گرفته باشد.
  • پیچ زیر نگین آبی و قرمز را با استفاده از آچار آلن باز کنید. دسته اهرمی شیر را با فشار کمی از محل خود بیرون بیاورید. پس از برداشتن دسته اهرمی، قالپاق شیر را که مانند یک درپوش است، با چرخش دست آسان از محل خود خارج کنید.
  • با خارج کردن قالپاق، یک مهره بزرگ زرد رنگ را مشاهده خواهید کرد که به نام مهره کارتریج شناخته می‌شود. این مهره را با استفاده از آچار به جهت عقربه‌های ساعت بچرخانید تا باز شود.
  • حالا کارتریج معیوب را از محل خود خارج کرده و با یک کارتریج جدید جایگزین کنید. توجه داشته باشید که پایه‌های کارتریج جدید باید به درستی در جای خود روی بدنه شیر قرار گیرند.
  • به ترتیب، مهره کارتریج، قالپاق، دسته اهرمی، و پیچ و نگین را در جای خود نصب کنید. سپس فلکه آب را باز کنید و بررسی کنید که چکه کردن شیر آب مورد نظر برطرف شده باشد.

در چه حالتی باید کل شیر اهرمی را عوض کرد؟

بیشتر بدانید: پرفروش ترین شیرآلات خارجی

نکته پایانی

در این مطلب به علت و رفع چکه کردن شیر اهرمی پرداختیم؛ همانطور که اشاره شد در برخی موارد می توان شیر اهرمی را تعمیر کرد اما چنانچه شیر تعمیر پذیر نیست باید آن را تعویض کرد.

شما می توانید برای تهیه بهترین شیرآلات به وبسایت مدرن ساختمان مراجعه کرده یا اپلیکیشن مدرن ساختمان را نصب کرده و از محصولات و تخفیف های ما مطلع شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *