اخبار, بلاگ

رسوب زدایی شیرآلات و روش های انجام آن

03 681 Dirty RV faucet screen - رسوب زدایی شیرآلات و روش های انجام آن
Rate this post

یکی از کارهای لازم برای نگهداری و افزایش طول عمر شیرآلات، رسوب زدایی شیرآلات است. به این علت که وجود رسوب باعث خواهد شد که فشار آب به مقدار زیادی کاهش یابد. این اتفاق به ویژه بر روی دوش حمام بیشتر صورت می گیرد. وجود رسوب در شیر آب ممکن است که به دلیل وجود سختی آب در منطقه شما باشد و این حالت حتی در مواقعی که شیر آلات را به تازگی خریداری کرده اید نیز دیده شود. جنس این رسوبات معمولاً از کلسیم و منیزیوم است. برطرف کردن رسوبات کار بسیار ساده ای است و برای انجام آن به زمان زیادی نیاز نیست. در این مقاله قصد داریم که به شیوه‌های رسوب زدایی در شیرآلات اشاره کنیم.

 

بیشتر بدانید: ویژگی های شیر توالت مناسب

 

علت ایجاد رسوبات

رسوب زدایی شیرآلات

درون شیرها، آب باقیمانده به تدریج بخار می شود و مواد معدنی بر روی سطح و داخل شیر باقی می ماند که بر اثر گذر زمان رسوبات محکم شده و مانع از عبور جریان آب می شوند. شما می توانید برای برطرف کردن رسوب شیرآلات علاوه بر مواد شیمیایی از موادی که در منزل یافت می‌شوند نیز استفاده کنید.

 

بهترین مواد جهت رسوب زدایی شیرآلات

باید خاطر نشان کرد که بهترین مواد جهت رفع رسوبات استفاده از مایعات اسیدی است. مایعات اسیدی می توانند به خوبی رسوبات را از بین ببرنند. شما میتوانید برای رفع رسوبات ایجاد شده در شیرآلات خود از مایعات زیر استفاده کنید:

  • آبلیمو: اگر رسوبات ایجاد شده بر روی شیرآلات و داخل سر شیر از جنس آهک باشد به راحتی می توانید آنها را با آب لیمو پاک کنید. اسید سیتریک موجود در لیمو باعث می‌شود که مواد معدنی رسوب کرده از روی شیرآلات پاک شوند. شما می توانید از آبلیمو برای پاک کردن رسوبات شیرهای اهرمی و کلاسیک با جنس کرومی، برنجی و مسی استفاده کنید و بعد از اتمام این کار شیر را شسته و با پارچه خشک کنید.
  • سرکه سفید: شما می‌توانید با استفاده از سرکه سفید گرم شده به رفع رسوب شیرآلات بپردازد که تاثیر شگفت انگیزی خواهد داشت.
  • مواد تمیز کننده حاوی اسید فسفریک
  • مواد تمیز کننده حاوی اسید سولفوریک رقیق: در هنگام استفاده از این مواد توجه داشته باشید که مکان مورد نظر دارای تهویه مناسب باشد. 

 

رسوب زدایی شیرآلات

 

در هنگام استفاده از سرکه و لیمو نیز از دستکش استفاده کنید به این علت که این مواد می‌تواند سبب آسیب رسیدن به پوست شما شود.

 

از دیگر راههای مناسب جهت رسوب زدایی شیرآلات

رسوب زدایی شیرآلات

از راه های دیگر جهت برطرف کردن رسوب شیرآلات این است که می توانید با استفاده از یک کیسه سر شیر یا دوش را بپوشانید و دور آن را با چسب نواری یا کش محکم کنید. سپس بعد از گذشت یک ساعت با استفاده از مسواک یا اسفنج نرم رسوبات را از روی شیر و داخل سر شیر پاک کنید. در ضمن شما می توانید با استفاده از خلال دندان سوراخ های سر شیر را نیز باز کنید.

تمیز کردن آبفشان سرشیر ها

رسوب زدایی شیرآلات

در این روش می‌توانید برای برطرف کردن رسوبات سر شیر ها، سر شیر را باز کرده و توری موجود در آن را برای رسوب زدایی در داخل یک ظرف حاوی مقداری سرکه و یا دیگر مواد اسیدی رسوب زدا که در متن به آنها اشاره شد قرار دهید. سپس توری را با استفاده از مسواک تمیز کنید. برای باز کردن این قسمت مراقب اجزا و قطعات آن باشید تا بتوانید آنها را بعد از تمیز کردن با همان نظم و ترتیب سابق بر روی شیر قرار دهید. در ضمن اگر از اسیدهای قوی برای رسوب زدایی استفاده می کنید حتماً از دستکش استفاده کنید و این قطعات را بیشتر از زمان تعیین شده در داخل این مواد قرار ندهید به این علت که باعث آسیب رساندن به آنها می شود.

 

رسوب زدایی بدنه شیرآلات

برای این کار می توانید یک حوله یا پارچه کهنه را به سرکه آغشته کرده سپس بر روی شیر و رسوبات آن بکشید. برای نتیجه گیری بیشتر، بهتر است که بگذارید که سرکه یک تا دو ساعت بر روی شیر باقی بماند و در آخر با استفاده از مسواک یا یک اسفنج نرم رسوبات را از روی شیر پاک کنید.

 

وجود رسوب در شیر آب ممکن است که به دلیل وجود سختی آب در منطقه شما باشد و این حالت حتی در مواقعی که شیر آلات را به تازگی خریداری کرده اید نیز دیده شود.

 

راه های اجتناب از تشکیل مجدد رسوبات

رسوب زدایی شیرآلات

اگر در منطقه ای زندگی می کنید که سختی آب بالا است و ایجاد رسوب می کند بهتر است از فیلتر ها یا سیستم های فیلتراسیون آب استفاده کنید. این سیستم می تواند سختی آب را برطرف کند و مواد معدنی اضافی موجود در آب را نیز کنترل کند.

 

بیشتر بدانید: شیرآلات طلایی ارزان

 

نتیجه گیری

رسوب زدایی شیرآلات برای برطرف کردن کندی جریان آب از روش های موثر است. این رسوبات از جنس کلسیم و منیزیوم هستند که می توان آنها را با استفاده از مواد اسیدی مانند آبلیمو، سرکه، مواد تمیز کننده حاوی اسید فسفریک و اسید سولفوریک پاک کرد. برای رسوب زدایی می توانید سر شیر را باز کرده و توری آن را جدا کنید و با استفاده از مایعات اسیدی آنها را رسوب زدایی کنید.

برای خرید شیرآلات باکیفیت و با دوام می توانید یه فروشگاه مدرن ساختمان مراجعه کنید. تنوع بی نظیری از انواع لوازم بهداشتی مورد نیاز آشپزخانه، حمام و سرویس بهداشتی از برندهای معروف در این فروشگاه با قیمت های مناسب عرضه می شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *