بلاگ

معرفی انواع شیرآلات ساختمانی و عملکرد آنها

شیرآلات ساختمانی
4.7/5 - (16 امتیاز)

شناخت انواع مختلف شیرآلات ساختمانی به شما کمک می کند تا در زمان های بازسازی و یا هنگامی که شیرآلات شما به دلیل پوسیده شدن نیاز به تعویض دارند، بتوانید انتخاب بهتری داشته باشید.

 به طور کلی شیرآلات ساختمانی به دو دسته شیرآلات واشردار و شیرآلات بدون واشر تقسیم بندی می شوند.شیرهای توپی، دیسکی و کارتریجی جز شیرآلات بدون واشر و  شیرآلات فشاری جز شیرآلات واشردار محسوب می شوند.

در این مقاله انواع مختلف شیرآلات ذکر شده به تفصیل معرفی شده است. با خواندن این مقاله شما اطلاعات کاملی از نحوه عملکرد هر یک از این شیرآلات ساختمانی به دست خواهید آورد.

حتما بخوانید: برای خرید شیرآلات به چه نکاتی باید توجه کرد؟

شیرهای توپی

شیرآلات ساختمانی

به شیرهای توپی شیرآلات تک اهرمی گفته می شود که بیشتر در آشپزخانه کاربرد دارند. ساختار این شیرآلات به گونه ای است که اهرم شیر به دور یک کلاهک توپی در بالای بدنه شیر می چرخد. این اهرم در واقع توپ پلاستیکی یا فلزی قرار گرفته در داخل بدنه شیر را کنترل می کند.

عملکرد این دسته از شیرآلات به این صورت است که تنظیم دما و فشار تنها با یک دست امکانپذیر است. اما ایراد آن، این است که نسبت سایر شیرآلات بدون واشر به خاطر تعداد قطعات به کار رفته در شیر مشکل چکه کردن بیشتری را دارد.

 

 شیرآلات ساختمانی دیسکی

شیرآلات ساختمانی

شیرآلات بهداشتی سرامیکی نسل جدیدی از شیرآلات ساختمانی لوکس و مدرن هستند. این شیرآلات نیز از انواع تک اهرمی هستند. اهرم آنها روی یک بدنه استوانه ای شکل عریض سوار شده است. شیرآلات دیسکی  عمل اختلاط آب سرد و گرم را در داخل یک مخزن انجام می دهند که به آن کارتریج تعادل فشار گفته می شود. در انتهای این مخزن دو دیسک سرامیکی وجود دارد که با حرکت بالا و پایین شدت فشار آب را کنترل می‌کند. همچنین چرخش اهرم به سمت چپ و راست برای تنظیم دمای آب طراحی شده است. این شیرآلات دارای کیفیت بالایی هستند و نسبت به دیگر انواع عملکرد بهتری دارند درنتیجه نیاز کمتری به تعمیر خواهند داشت.

 

 شیر های کارتریجی

شیرآلات ساختمانی

شیرآلات کارتریجی از انواع دو اهرمی هستند و ظاهری کاملاً شبیه شیرآلات فشاری دو اهرمی را دارند و در صنعت ساختمان کاربرد زیادی دارند.  تنها تفاوت آنها در این است که شیرآلات کارتریجی از نوع بدون واشر و شیرآلات فشاری از نوع واشر دار هستند. اما با وجود شباهت ظاهری، در هنگام استفاده به راحتی می‌توانید متوجه تفاوت عملکرد آنها شوید. زیرا شیر های فشاری در هنگام چرخاندن اهرم نیاز به اعمال فشار بر روی واشر دارند. به عبارتی دیگر خروج آب از شیر به راحتی شیرآلات کارتریجی انجام نمی‌شود. اما در شیرآلات کارتریجی با کوچکترین چرخش اهرم امکان قطع و یا وصل شدن جریان آب وجود دارد.

 

 شیرآلات ساختمانی فشاری

شیرآلات ساختمانی

شیرهای فشاری قدیمی ترین نوع شیرآلات ساختمانی هستند که اغلب در ساختمان های قدیمی دیده می شوند. این شیرآلات از انواع واشردار هستند و قیمت آنها نسبت به سایر شیرآلات ارزان تر است. اگرچه برای قطع و وصل کردن جریان آب نیاز به اعمال فشار بیشتری دارد، اما نسبت به سایر انواع شیرآلات ساختمانی مشکل چکه کردن کمتری و عملکرد بهتری را خواهند داشت. در شیر های فشاری عمل اختلاط آب گرم و سرد با استفاده از دو اهرم انجام می شود.

حتما بخوانید: نکته برای انتخاب روشویی سرویس بهداشتی

  نحوه تمیز کردن شیرآلات ساختمانی

شیرآلات ساختمانی

نحوه صحیح تمیز کردن شیرآلات ساختمانی به افزایش دوام و ماندگاری آنها کمک ویژه ای می کند. پیش از تمیز کردن آنها ابتدا باید از جنس روکش شیرآلات مطمئن شویم تا با توجه به این نکته شوینده مخصوص آن را تهیه کنید و یا این که مطابق با دستور کارخانه تولید کننده آن برای تمیز کردن اقدام کنید.

 به طور کلی اگر شیر آب زیاد کثیف نیست برای برق انداختن آن می توانید از مخلوط آب گرم و مایع ظرفشویی استفاده کنید. سپس با یک دستمال تمیز آن را به خوبی خشک کنید تا جای لکه های آب بر روی شیر باقی نماند.

 اگر شیرآلات شما برای مدت طولانی تمیز نشده اند، مطمئناً جرم و رسوب زیادی گرفته است. در این صورت باید از شوینده قوی تری چون سرکه سفید استفاده کنید. سرکه بهترین ماده طبیعی برای شست و شوی شیرآلات است. اما پیش از آن احتیاط کنید و مطمئن شوید که سرکه با جنس شیرآلات شما سازگاری دارد.

همین طور مخلوط خمیر دندان و جوش شیرین برای از بین بردن لکه ها، شوینده مناسبی است. در واقع جوش شیرین قادر به رفع انواع لکه های موجود روی شیرآلات ساختمانی است. فقط کافی است که مقدار کمی جوش شیرین را با خمیر دندان و آب ترکیب کنید و سپس با استفاده از این محلول شیرآلات سرویس بهداشتی و یا آشپزخانه خود را تمیز و لکه بری کنید.

 

 فروشگاه مدرن ساختمان 

شیرآلات ساختمانی

 مدرن ساختمان مرکز تخصصی انواع شیرآلات ساختمانی، روشویی های لوکس، علم‌دوش حمام، کاشی و سرامیک های دکوراتیو و سایر لوازم جانبی بهداشتی است. تنوع و کیفیت بالای محصولات به همراه قیمت های مناسب از مزیت های ویژه فروشگاه مدرن ساختمان است. شما می توانید با سرزدن به وب سایت اینترنتی این فروشگاه از ویترین محصولات آن دیدن کنید و یا اینکه برای خرید حضوری به آدرس درج شده در سایت مراجعه کنید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *