بلاگ

اصول طراحی سرویس بهداشتی

اصول طراحی سرویس بهداشتی
5/5 - (1 امتیاز)

وقتی پای طراحی داخلی ساختمان به میان می آید، اصول طراحی سرویس بهداشتی یکی از موضوعاتی است که کمتر مورد توجه قرار می گیرد.

این امر در ساختمان های قدیمی مشهود تر بود، تا جایی که سرویس بهداشتی، به مخوف ترین مکان خانه می مانست که آن سوی حیاط قرار دارد و پر از حشرات و تاریکی است.

ساختمان های نسل جدید که پای بر زمین فشردند، اصول طراحی سرویس بهداشتی نیز همگان با آنان عرضه شد و این مکان به مرور خود را با استانداردهای طراحی ساختمان و نظام مهندسی تطبیق داد و سر و شکل پیدا کرد.

اصول طراحی سرویس بهداشتی؛ متراژ و ابعاد

برای ساختمان ها و به نسبت متراژ کل آپارتمان، اصول طراحی سرویس بهداشتی تغییر خواهد کرد. این یک نسبت منطقی است و به فرض برای خانه ای بزرگ، فضای بیشتری به دستشویی و حمام اختصاص داده می شود.

برای متراژهای کوچک اما می تواند همچنان ضمن در نظر گرفتن یک سری اصول، بهینه ترین استفاده را از فضا به عمل آورد. به هر روی اصول طراحی سرویس بهداشتی حکم می کند که فاصله بین عناصر این محیط به گونه ای باشد که حرکت افراد و نشست و برخاست آنان به راحتی انجام بپذیرد.

بیشتر بدانید : هزینه بازسازی سرویس بهداشتی

حداقل اندازه در متراژ سرویس بهداشتی

بر اساس آنچه گفته شد، حداقل ابعاد مناسب برای فضای توالت باید 110×140 سانتی متر (در صورت بازشو در به داخل) و 100×100 سانتیمتر در صورت بازشو در به خارج است.

اصول طراحی سرویس بهداشتی در مکان های عمومی

متر و معیار انتخاب در برای سرویس بهداشتی

پس از اتاقک، اندازه درب یکی از مهمترین بخش ها در اصول طراحی سرویس بهداشتی است. اندازه اصولی برای ساخت درهای سرویس بهداشتی به ارتفاع 190 سانتی متر و عرض 80 سانتی متر است.

علاوه بر این، جنس در و پنجره‏ سرویس بهداشتی نیز می تواند از آلومینیوم، آهن گالوانیزه یا رنگ شده، فایبرگلاس و… باشد اما مهمترین نکته در اصول طراحی سرویس بهداشتی و برای انتخاب متریال در این است که نسبت به رطوبت، آب و زنگ ‏زدگی مقاوم ‏باشد.

بیشتر بدانید: خرید روشویی کابینتی ارزان

اصول طراحی سرویس بهداشتی برای مجتمع های تجاری

در مجتمع تجاری داستان کمی متفاوت است؛ در ساختمان های مسکونی یک یا نهایتا دو سرویس بهداشتی وجود دارد. اما در مکان های تجاری علاوه بر اینکه تعداد سرویس های موجود در یک فضا بیشتر از یک عدد است، بلکه بحث زنانه-مردانه بودن نیز لحاظ می شود.

در اصول طراحی سرویس بهداشتی برای مکان های تجاری، بهترین محل تعبیه این سرویس ها در پاگرد پله ها است. همچنین دیوارهای این مکان باید به ارتفاع 2 متر کاشی کاری شده باشد. این امر سهولت نظافت و شستشو را به ارمغان می آورد. همچنین به ازای هر 5 توالت یک کاسه روشویی مورد نیاز است.

اندازه سرویس بهداشتی در مکان های تجاری

بر اساس اصول طراحی سرویس بهداشتی برای مجتمع های تجاری، حداقل اندازه اتاقک توالت باید 85 سانتی متر در 110  سانتی متر باشد.

همچنین فاصله هر دستشویی از دیوار مجاورش باید حداقل 45 سانتی متر باشد. علاوه بر این موارد در خروجی سرویس های بهداشتی برای مجتمع تجاری باید به سمت بیرون باز شوند، این دسترالعمل برای دسترسی بیشتر به فضای داخلی اتاقک است.

اصول و قواعد ثابت بین مجتمع های تجاری و مسکونی

آنچه تا به اینجا گفته شد بر پایه تفاوت های اصول طراحی سرویس بهداشتی در مجتمع تجاری و مسکونی بود. اما در این بین مواردی را هم می توان به صورت مشترک در نظر گرفت.

از جمله مواردی که در طراحی سرویس بهداشتی باید در نظر گرفت، شستشو پذیری مصالح است، همچنین کف سرویس بهداشتی باید شیب مناسبی به سمت کاسه توالت داشته باشد. تعبیه سیفون و همچنین تهویه نیز از دیگر امکاناتی است که باید در طراحی سرویس بهداشتی رعایت شود.

BA Toilets - اصول طراحی سرویس بهداشتی

اصول طراحی سرویس بهداشتی برای موارد خاص

در برخی از موارد همچون طراحی سرویس بهداشتی برای مدارس یا معلولین اصول طراحی با تغییراتی مواجه خواهد بود؛ در ادامه اشاره ای گذرا به این مورد خواهیم داشت.

  • سرویس بهداشتی مدارس: اصول طراحی سرویس بهداشتی برای مدارس به این نحو است که باید فضایی عمومی و در خارج از سرویس و برای آب خوری وجود داشته باشد. همچنین ارتفاع روشویی باید متناسب با سن دانشجویان در نظر گرفته شود.
  • سرویس بهداشتی معلولین: برای معلولین نیز مواردی همچون تعبیه توالت فرنگی، میله های دستگیر، زنگ خطر، فضا مناسب جهت عبور و چرخش ویلچر باید رعایت شود.

نکته پایانی

امروزه طراحی سرویس بهداشتی کم اهمیت نیست بلکه به اندازه طراحی سایر بخش های خانه مهم است. از همین رو به کار بستن اصول طراحی سرویس بهداشتی ضمن کمک به طراحی استاندارد تر ساختمان، سبب ایجاد مکانی هرچه بهتر برای زیست فارغ از نوع کاربری آن خواهد شد.

جدای از اصول طراحی سرویس بهداشتی، تهیه مصالح و ملزومات این محیط نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.

برای انتخاب بهترین ملزومات سرویس بهداشتی می توانید به بخش فروشگاه اینترنتی مدرن ساختمان مراجعه نمایید.

در این فروشگاه تنوع گسترده ای از محصولات  به لحاظ برند، قیمت، طراحی و رنگ ارائه شده است.

قابل توجه است که کلیه محصولات این فروشگاه همگی از انواع با کیفیت ساخت شرکت های خارجی و داخلی هستند که با قیمت های شرکتی به مشتریان عرضه می شود.

برای مشاورهنیز می توانید از طریق شماره های درج شده در وبسایت و یا از طریق گفتگوی آنلاین با کارشناسان مدرن ساختمان تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *